Cumhurbaşkanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı ile YÖK’e başvuruda bulunarak, üniversite daire başkanlarına makam tazminatı ödenmesini ve bu amaçla üniversite daire başkanı ünvanının 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’na ekli IV sayılı Cetvel’e eklenmesini talep ettik.
375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’ye 666 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile eklenen ek 10. madde ile kamu kurum ve kuruluşlarının teşkilat kanunlarında hizmet birimi olarak tanımlanmış birimlerinde daire başkanı ünvanlı kadroların mali hakları yeniden tanımlanmış, düzenlemenin yürürlüğe girdiği 2011 yılı öncesine göre ilave mali haklar ihdas edilmiştir. Ancak söz konusu düzenlemeye kamu yükseköğretim kurumlarındaki daire başkanı kadroları dâhil edilmemiştir. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’na ekli IV sayılı Cetvel’de makam tazminatı alacak olan kadrolar düzenlenmiş, merkez teşkilatlarında daire başkanı kadrolarında bulunanlara makam tazminatı ödenmesi öngörülmüş, ancak yine kamu yükseköğretim kurumlarındaki daire başkanı kadroları dâhil edilmemiştir.
Daire başkanı kadro ünvanlı kamu personeli arasında kadrosunun bulunduğu kamu kurumundan kaynaklı olarak ücrette farklılık getiren söz konusu düzenlemelerin anayasanın 10 ve 55. maddelerine, kamu hizmetinin eşit iş yapılarak verilmesine karşın aynı ücreti alamayan çalışanların motivasyon ve verimliliğini olumsuz etkilemesi nedeniyle de çalışma barışının sağlanmasını öngören anayasanın 49. maddesine, ayrıca İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin 23/2. maddesinde yer alan “eşit işe eşit ücret” ilkesine aykırılık taşıdığı açıktır.
Kamu personeli tarafından yerine getirilen hizmetin şartları ile mali hakların belirlenmesinde farklı düzenlemelerin yapılması söz konusu olabilir. Ancak daire başkanı ünvanlı personelin aynı nitelikte kamu hizmeti verdiği unutulmamalıdır. Yine yerinden yönetim kuruluşu olan üniversitelerin daire başkanlarına, kamu iktisadi teşebbüsleri ve belediyeler gibi diğer yerinden yönetim kuruluşlarından farklı olarak makam tazminatı ödenmemesinin nesnel ve makul bir gerekçeye dayandırılmadığı, dolayısıyla hukuki düzenlemeden kaynaklı ücret farklılığının daire başkanlarının mali haklarına yönelik ayrımcılık teşkil ettiği görülmektedir.
Eğitim-Bir-Sen olarak, üniversite daire başkanı kadro ünvanının 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun IV sayılı Cetveli’ne eklenmesini, bu amaçla gerekli düzenlemelerin ve girişimlerin gerçekleştirilmesini istedik.
YÖK'e yazdığımız yazı için tıklayın.
Hazine ve Maliye Bakanlığı'na yazdığımız yazı için tıklayın.